Moseldalen

Vi ville testa ett annat sätt att resa än charter och tänkte att bussresa kunder vara något. Vi hade tidigare talat om en vinresa till Italien eller något i den stilen. Vi bestämde oss för en kortare resa för att testa buss. Lite skeptiska var vi till detta färdsätt, sitta i timmar och skaka i en buss. Jag upplevde dock inte resan på detta sätt när det väl blev ett faktum. Det var ganska behagligt transportmedel. Det har givetvis betydelse vem som kör och guidar och det funkade bra. Man får en närmare kontakt med medresenärer på gott och ont, mest på gott :).
Vi hittade resmålet via Hyllingebuss som fanns 2009. Idag är företaget uppköpt. Vi bokade på nätet till ett rimligt pris. I bekräftelsen fanns även sittplatsnummer, detta uppskattade jag, så är det kanske på alla bussresor?
Detta var ingen regelrätt vinresa. Men att det fanns vin i Mosel det var redan bekant.
Buss hämtade i Helsingborg och förde oss vidare ner till Malmö, där bussen till Mosel väntade. Bussresan gick bra, det blev några stopp på vägen för förtäring och bensträckare.

Boende

Hotellet Pollmanns var bra, beläget i Ernst inte långt från Cochem och ett stenkast från Moselfloden.

Utflykter

Det kan vara svårt att veta vilka bussturer man skall hänga med på och jag hade siktet inställt på någon vingård även om resan inte hade detta som mål.

Första dagen fanns det möjlighet att besöka och shoppa i Trier. Som jag kände, blev detta en för lång busstur och resan tog hela dagen i anspråk.

Andra dagen passade jag på att innan frukosten ta en promenad alldeles bakom hotellet upp i vingårdarna, givetvis med kameran på axeln. Det verkar som man odlar vin på all mark som inte är bebyggd. Jag gick en bra bit upp bland vinodlingarna och kom över ett krön till ett panorama som var svårt att slita sig ifrån, det var utsikt över en del av Moselfloden sydost om vårt hotell, blev försenad till frukosten.
Lite senare på förmiddagen hyrde vi cyklar. Tillsammans med ett annat par tog vi oss till Cochem, lunchade och släckte törsten. Ett besök på Cochem Slott blev det också.

Tredje dagen tog vi oss med cykel söderut och följde cykelvägen ner till en liten by Beilstein som låg fantastiskt beläget på bergssida längs floden. Med en liten bilbåt kom vi över från cykelvägen till andra sidan floden och tog en promenad genom byn innan vi tog en god lunch.
På kvällen blev det vinprovning på en vingård i närheten. Kul och testa lite olika viner och även en grappasmakande vätska från Mosel kallad Moselrester.

Fjärde dagen blev det ett besök i en skiffergruva, det var intressant. Skiffer används som takbeläggning i den äldre bebyggelsen i delar av Tyskland. Gruvan användes även som skyddsrum under kriget. Gruvan är dock inte i bruk, bara som museum. Det sades även att det utfördes vigslar nere i gruvan. Man kan undra vem som är vigselförrättare i underjorden :).

Att resa med buss går alldeles utmärkt åtminstone med Hyllingebuss. Tack vare bra buss, chaufför och guide.